Niedobór magnezu – przyczyny, objawy, sposoby uzupełniania

0
199

Magnez to niezwykle waży pierwiastek, biorący udział w niemal wszystkich przemianach, które zachodzą w organizmie. Pomimo tego, że występuje on w pożywieniu, bardzo często dochodzi do jego niedoborów, które objawią się m.in. skurczami mięśni czy nadmiernym męczeniem się w czasie wysiłku. Przyczyny jego niedoborów są różne, ale najczęściej jest to efekt długotrwałego stresu i nadużywania kawy oraz czarnej herbaty.

Jakie są źródła magnezu, które pomogą uzupełnić jego poziom? Zobacz na www.lactoral.pl.

Jakie są skutki niedoboru magnezu?

Zbyt mała ilość magnezu w organizmie daje wiele uciążliwych objawów, które raczej trudno zlekceważyć. Szczególnie dokuczliwa jest nadpobudliwość nerwowa oraz silne bóle i zawroty głowy, a niekiedy także omdlenia. Ponadto mogą pojawić się zaburzenia pracy serca, arytmie, bóle w okolicach serca oraz groźne dla życia zakrzepy. Niedobór magnezu powoduje też zaburzenia snu, który staje się krótkotrwały i często przerywany jest przebudzeniami.

Magnez wpływa na pracę układu mięśniowego – jego niedobór prowadzi do drżenia i skurczy mięśni, trudności w oddychaniu i szybkiego męczenia się. Kolejne objawy to zaburzenia widzenia, zanik szkliwa zębów, zwiększona łamliwość kości oraz pogorszenie stanu włosów i paznokci. U kobiet występują zaburzenia miesiączkowania.

Niedobór magnezu – przyczyny i metody uzupełniania

Podstawową przyczyną niedoborów magnezu jest niewłaściwa dieta, a zwłaszcza nadużywanie alkoholu, kawy i czarnej herbaty. Do czynników wpływających na wchłanianie tego pierwiastka zalicza się niektóre leki antykoncepcyjne, uspokajające i antybiotyki. Źródłem problemów mogą być również leki moczopędne i stosowanie zbyt dużej ilości nawozów sztucznych w uprawach owoców i warzyw.

Niedoborom magnezu można zapobiegać, wprowadzając do diety produkty pełnoziarniste, kasze, rośliny strączkowe, ryby, kakao, orzechy i nasiona. Zalecane jest spożywanie dużych ilości surowych owoców i warzyw. Przed spożyciem trzeba je dokładnie umyć. Zobacz również Co ma wspólnego flora bakteryjna i spadek odporności organizmu?

[Głosów:1    Średnia:5/5]
PODZIEL SIĘ
Redakcja SzafaMamy.pl
Pasjonuje się modą, urodą i zdrowym odżywianiem.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ